ZGŁOSZENIE USUNIĘCIA DRZEWA
Osoby fizyczne, które chcą usunąć drzewa ze swojej nieruchomości zobowiązane są dokonać zgłoszenia w Urzędzie Miejskim Gminy Kłecko w przypadku, gdy obwód pnia mierzony na wysokości 5 cm będzie przekraczał:
- 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
W przypadku chęci usunięcia krzewów zgłoszenie nie obowiązuje.
Zgłoszenie powinno zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy;
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte;
- rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Wzór zgłoszenia usunięcia drzewa
W terminie 21 dni od otrzymania zgłoszenia, pracownik Urzędu Miejskiego Gminy Kłecko zobowiązany jest dokonać oględzin drzewa, z których sporządzi protokół. Drzewo będzie można usunąć dopiero po upływie 14 dni od oględzin bądź po uzyskaniu zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu usunięcia zgłoszonego drzewa (opłata skarbowa w wysokości 17 zł).
Ważność zgłoszenia wynosi 6 miesięcy od daty przeprowadzenia oględzin.
W przypadku nieusunięcia drzewa w przeciągu 6 miesięcy właściciel zobowiązany będzie do ponownego zgłoszenia chęci usunięcia drzewa.
Burmistrz Gminy Kłecko może wnieść sprzeciw usunięcia drzewa w przypadku, gdy drzewo:
Usunięcie drzewa bez stosownego zgłoszenia lub przed dokonaniem oględzin, a także w przypadku sprzeciwu organu, skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.
W przypadku, gdy w terminie 5 lat od dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie związana z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, Burmistrz Gminy Kłecko, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nałoży na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek wniesienia opłaty za usunięcie drzewa.
ZEZWOLENIE NA USUNIĘCIE DRZEWA/KRZEWU
Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu jest wymagane przede wszystkim, gdy usunięcie drzewa związane jest z prowadzeniem działalności gospodarczej, czy podmiot ubiegający się
o zezwolenie nie jest osobą fizyczną.
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu.
Do wniosku należy dołączyć niezbędne dokumenty opisane na str. 3 wniosku.
Postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu trwa od miesiąca do dwóch i zakończone jest wydaniem decyzji administracyjnej.
USUNIĘCIE ZŁOMU LUB WYWROTU
Usunąć złomy lub wywroty bez wymaganego zezwolenia mogą:
- jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właściciele urządzeń, o których mowa w art. 49 §1 Kodeksu cywilnego, zarządcy dróg, zarządcy infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,
- inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot.
Z oględzin, o których mowa powyżej sporządza się protokół, w którym zawiera się informacje o terminie, miejscu i przyczynie usunięcia drzewa lub krzewu oraz liczbie drzew lub powierzchni usuniętych krzewów jak również sporządza się dokumentację zdjęciową.
Oględziny złomu lub wywrotu dokonywane są niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia
o zaistniałej sytuacji.
KIEDY USUNIĘCIE DRZEWA I KRZEWU NIE WYMAGA ZEZWOLENIA LUB ZGŁOSZENIA?
Zezwolenia nie wymaga usunięcie:
3a) drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
3b) drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
Zgłoszenia nie wymaga drzewo, którego obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
TERMIN USUWANIA DRZEW I KRZEWÓW
Drzewa powinny być usuwane poza okresem lęgowym ptaków, a mianowicie od 16 października do końca lutego.
W przypadku, gdy na drzewie lub w krzewach znajduje się ptasie gniazdo, przed usunięciem drzewa/krzewu, niezbędne jest uzyskanie zgody Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu na zniszczenie siedliska.
USUWANIE DRZEW I KRZEWÓW Z TERENÓW NIERUCHOMOŚCI WPISANYCH DO REJESTRU ZABYTKÓW
W przypadku, gdy drzewa lub krzewy znajdują się na terenie nieruchomości, która została wpisana do rejestru zabytków, decyzję zezwalającą na usunięcie drzew lub krzewów wydaje Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
PIELĘGNACJA DRZEW
Prace pielęgnacyjne w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa oraz korzeni i pędów krzewu należy wykonywać w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom.
Prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony.
Usunięcie większej ilości korony drzewa może nastąpić w celu:
Zabieg przywracania statyki drzewa wykonuje się na podstawie dokumentacji fotograficznej wskazującej na przeprowadzenie tego zabiegu. Dokumentację przechowuje się przez okres 5 lat od końca roku, w którym wykonano zabieg.
Usunięcie korony drzewa, w celu innym niż ww. w wymiarze większym niż:
Za zniszczenie i uszkodzenie drzewa wymierzana jest kara administracyjna.